انواع سازه پارچه ای کششی


انواع سازه‌های پارچه‌ای کششی

 

از نظر فشردگی بافت

سازه‌های چادری می‌توانند از غشاهای پارچه‌ای ساخته شوند، یا سطحی باشند که به‌وسیلۀ یک شبکۀ کابلی شکل گرفته است. غشاهای پارچه‌ای به‌طور هم‌زمان سازه و پوشش مقاوم دربرابر بارهای وارده و شرایط جوی را تأمین می‌کنند، اما فقط می‌توانند دهانه‌های محدود و با حداکثر طول ۴۵ متر را بپوشانند. شبکه‌های کابلی فقط تکیه‌گاه سازه‌ای را تأمین می‌کنند، اما می‌توانند دهانه‌های بسیار بزرگ بیش از چند صد متر را پوشش دهند.

 

از نظر مکانیزم تنش

دو نوع از سازه‌های چادری که بر پایۀ ماهیت تنش‌های داخلی شکل گرفته‌اند، وجود دارد. شبکه‌های کابلی یا غشاهای منحنی‌شکل فقط با وزن خود کشیده می‌شوند. صندلی گهواره‌ای به این گروه تعلق دارد. شبکه‌های کابلی یا غشاهای پیش‌تنیده برای تحمل بارهای خارجی مانند برف و باد از قبل تحت تنش کششی قرار گرفته‌اند. چتر به این گروه تعلق دارد.

 

از نظر تناسب

به‌طورکلی سازه‌های کششی بر پایۀ تناسب ابعاد به سه گروه تقسیم می‌شوند. سیستم‌های خطی شامل سازه‌های کابلی می‌شوند. این سیستم‌های خطی می‌توانند با پیش‌تنیدگی تقویت شوند، یا با ایجاد انحنا شکل منحنی طنابی به خود بگیرند. غشاها یا شبکه‌های مسطح به چندین گروه طبقه‌بندی می‌شوند. شبکه‌های مسطح می‌توانند در هر وضعیتی (افقی، عمودی یا مایل) قرار گیرند. همچنین ممکن است مانند پوسته‌ها اشکال متنوعی به خود بگیرند، به‌خصوص اشکال تک‌انحنایی، سین‌کلاستیک و آنتی‌کلاستیک. پوسته‌ها و چادرها از صفحات تنشی برای رسیدن به این اشکال استفاده می‌کنند. پوسته‌ها فشار و برش و سازه‌های چادری فقط کشش در سطح را تحمل می‌کنند.

 

از نظر شکل

فرای‌اوتو سازه‌های چادری (شبکۀ کابلی یا غشا) را براساس شکل یا نوع تکیه‌گاه به گروه‌هایی تقسیم کرده است. این طبقه‌بندی‌ها عبارت‌اند از: آنتی‌کلاستیک یا زین‌اسبی، مواج، متکی بر قوس و کوژ.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *